
Πιστοποίηση Επενδυτικών Σχεδίων: Εξειδίκευση και Αξιοπιστία
12 December 2024Νόμος 5164 – Ενσωμάτωση της CSRD (Ευρωπαϊκή Οδηγία για την Υποβολή Εκθέσεων Βιωσιμότητας) στην Ελληνική Νομοθεσία
Υποχρέωση κατάρτισης Έκθεσης ESG: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις
Στην Audit Services κατανοούμε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στη νέα εποχή της βιώσιμης ανάπτυξης και εταιρικής υπευθυνότητας. Ως στρατηγικός συνεργάτης στον τομέα του ελέγχου και της κανονιστικής συμμόρφωσης, παραμένουμε δίπλα στους πελάτες μας, προσφέροντας πρακτική καθοδήγηση και εξειδικευμένες λύσεις που ενισχύουν την αξιοπιστία και τη μακροπρόθεσμη αξία τους.
Στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον, τα ζητήματα βιωσιμότητας και υπεύθυνης εταιρικής διακυβέρνησης αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία. Οι παράγοντες ESG (Environmental, Social, Governance) αποτελούν πλέον κρίσιμη διάσταση της στρατηγικής και λειτουργίας κάθε επιχείρησης, ενώ η συμμόρφωση με τις σχετικές υποχρεώσεις καθίσταται απαραίτητη για τη διατήρηση της φερεγγυότητας, της πρόσβασης σε χρηματοδότηση και της ανταγωνιστικότητας στην αγορά.
Τι είναι η Έκθεση ESG
Η Έκθεση ESG αφορά την αποτύπωση των περιβαλλοντικών, κοινωνικών και εταιρικής διακυβέρνησης επιδόσεων μιας επιχείρησης. Μέσα από συγκεκριμένους ποσοτικούς και ποιοτικούς δείκτες, παρουσιάζει πώς η επιχείρηση επηρεάζει – και επηρεάζεται από – ζητήματα όπως:
- Περιβαλλοντική επίδραση (π.χ. εκπομπές αερίων, κατανάλωση ενέργειας, διαχείριση αποβλήτων)
- Κοινωνική υπευθυνότητα (π.χ. ανθρώπινα δικαιώματα, ισότητα, ασφάλεια εργαζομένων)
- Εταιρική διακυβέρνηση (π.χ. δομή διοίκησης, κανονιστική συμμόρφωση, διαφάνεια)
Σταδιακή εφαρμογή της υποχρέωσης υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας ανά κατηγορία οντοτήτων
Σύμφωνα με τα αναθεωρημένα κριτήρια του άρθρου 2 του Ν. 4308/2014 και τις προβλέψεις της Οδηγίας CSRD, η υποχρεωτική εφαρμογή της υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας υλοποιείται σταδιακά, ανάλογα με την κατηγορία και τα χαρακτηριστικά της εκάστοτε οντότητας, ως εξής:
α) Για τα οικονομικά έτη που αρχίζουν από 1η Ιανουαρίου 2024:
Η υποχρέωση εφαρμόζεται σε μεγάλες επιχειρήσεις ή μητρικές επιχειρήσεις μεγάλου ομίλου, οι οποίες είναι οντότητες δημοσίου ενδιαφέροντος και κατά την ημερομηνία κλεισίματος του ισολογισμού τους υπερβαίνουν τον μέσο όρο των 500 εργαζομένων κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους.
β) Για τα οικονομικά έτη που αρχίζουν από 1η Ιανουαρίου 2025:
Εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις ή μητρικές επιχειρήσεις μεγάλου ομίλου, οι οποίες κατά την ημερομηνία κλεισίματος του ισολογισμού τους πληρούν τουλάχιστον δύο από τα τρία αναθεωρημένα κριτήρια του άρθρου 2 του Ν. 4308/2014, ήτοι:
- Σύνολο ενεργητικού: 25.000.000 ευρώ,
- Καθαρό ύψος κύκλου εργασιών: 50.000.000 ευρώ,
- Μέσος όρος απασχολουμένων: 250 άτομα.
γ) Για τα οικονομικά έτη που αρχίζουν από 1η Ιανουαρίου 2026:
Η υποχρέωση επεκτείνεται σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, όπως ορίζονται στις παραγράφους 4 και 5 του αναθεωρημένου άρθρου 2 του Ν. 4308/2014. Επιπλέον, περιλαμβάνονται ορισμένα μικρά και μη πολύπλοκα πιστωτικά ιδρύματα, καθώς και εξαρτημένες ασφαλιστικές επιχειρήσεις, εφόσον πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
δ) Για τα οικονομικά έτη που αρχίζουν από 1η Ιανουαρίου 2028:
Η εφαρμογή επεκτείνεται σε επιχειρήσεις τρίτων χωρών με ουσιώδη δραστηριότητα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι σχετικές υποχρεώσεις απορρέουν από το νέο άρθρο 154Β που προστίθεται στον Ν. 4548/2018 και αφορούν τη σύνταξη και δημοσίευση έκθεσης βιωσιμότητας από τη μητρική οντότητα, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Σημειώνεται πως στις 3 Απριλίου το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε θετικά την παράταση εφαρμογής της CSRD για δύο έτη για τις εταιρείες που θα είχαν απαίτηση δημοσίευσης από το επόμενο έτος.
Ευθύνες του Διοικητικού Συμβουλίου και υποχρεώσεις διαφάνειας σε σχέση με την Έκθεση Βιωσιμότητας
Το Διοικητικό Συμβούλιο φέρει την ευθύνη για την κατάρτιση και τη δημοσίευση της Έκθεσης Βιωσιμότητας με τον ίδιο βαθμό επιμέλειας και λογοδοσίας που απαιτείται για τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις, την Έκθεση Διαχείρισης και τη Δήλωση Εταιρικής Διακυβέρνησης. Οφείλει επίσης να διασφαλίζει την ορθή εφαρμογή των προβλεπόμενων προτύπων υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία.
Επιπροσθέτως, στην ετήσια οικονομική έκθεση πρέπει να περιλαμβάνεται δήλωση μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου, με την οποία να επιβεβαιώνεται ότι η Έκθεση Διαχείρισης έχει καταρτιστεί σύμφωνα με τα εκάστοτε εφαρμοστέα πρότυπα έκθεσης βιωσιμότητας.
Οι υπόχρεες επιχειρήσεις οφείλουν να προβαίνουν σε δημοσίευση στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.):
- Των στοιχείων των προσώπων που έχουν οριστεί ως αρμόδια για τη διασφάλιση της υποβολής των εκθέσεων βιωσιμότητας, καθώς και των σχετικών αλλαγών (ορισμός ή παύση).
- Της γνώμης του ελεγκτή και του πλήρους κειμένου της έκθεσης ελέγχου επί της Έκθεσης Βιωσιμότητας, όπου αυτό απαιτείται, εντός 20 ημερών από την έγκρισή τους από τη Γενική Συνέλευση.
Επιπλέον, οι επιχειρήσεις που υπάγονται στην υποχρέωση κατάρτισης έκθεσης βιωσιμότητας θα πρέπει να συντάσσουν την Έκθεση Διαχείρισης σε ηλεκτρονικό μορφότυπο iXBRL, όπως προβλέπεται από το άρθρο 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/815. Η σχετική έκθεση πρέπει να επισημαίνεται κατάλληλα και να περιλαμβάνει όλες τις απαιτούμενες γνωστοποιήσεις που προβλέπονται στο άρθρο 8 του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/852, σχετικά με τη διευκόλυνση των βιώσιμων επενδύσεων.
Τέλος, στην ετήσια Δήλωση Εταιρικής Διακυβέρνησης (ΔΕΔ) πρέπει να περιλαμβάνεται ειδική αναφορά ότι η υποβολή της Έκθεσης Βιωσιμότητας ενσωματώνει όλες τις πληροφορίες που καταδεικνύουν τη συνεκτίμηση παραγόντων όπως η πολυμορφία και η διαφορετικότητα. Σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης με τις εν λόγω απαιτήσεις, το Διοικητικό Συμβούλιο οφείλει να παρέχει τεκμηριωμένη αιτιολόγηση στο πλαίσιο της ΔΕΔ.
Υποχρεώσεις Ελέγχου και Διασφάλισης των Εκθέσεων Βιωσιμότητας
Με τη νέα νομοθεσία εισάγεται υποχρέωση για έλεγχο και διασφάλιση της υποβολής των εκθέσεων βιωσιμότητας κατά τη διαδικασία ελέγχου των χρηματοοικονομικών καταστάσεων. Η υποχρέωση αυτή αφορά οντότητες δημοσίου ενδιαφέροντος, καθώς και μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες θα πρέπει να υπόκεινται σε έλεγχο από ορκωτούς ελεγκτές ή ελεγκτικές εταιρείες, καθώς και από ανεξάρτητους παρόχους υπηρεσιών διασφάλισης, οι οποίοι θα έχουν τον ίδιο ρόλο και αρμοδιότητες με τους ορκωτούς ελεγκτές, αλλά αποκλειστικά για τα θέματα διασφάλισης των εκθέσεων βιωσιμότητας.
Η νομοθεσία καθορίζει επίσης τις προϋποθέσεις για την απόκτηση άδειας για τη διενέργεια διασφάλισης των εκθέσεων βιωσιμότητας, καθώς και τις απαιτήσεις για την επαγγελματική κατάρτιση των ελεγκτών και την οργάνωση του ελεγκτικού έργου. Επιπλέον, καθορίζονται οι κανόνες για τον προσδιορισμό των αμοιβών ελέγχου και τα κριτήρια επαγγελματικής δεοντολογίας που πρέπει να εφαρμόζονται κατά τον έλεγχο και τη διασφάλιση των εκθέσεων βιωσιμότητας.
Η ΕΛΤΕ (Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχου) είναι η αρμόδια αρχή για την εποπτεία των ορκωτών ελεγκτών και ελεγκτικών εταιρειών, ενώ το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ) ορίζεται ως η αρμόδια εποπτεύουσα αρχή για τους ανεξάρτητους παρόχους υπηρεσιών διασφάλισης.
Ο ρόλος μας και η υποστήριξη που προσφέρουμε
Στην Audit Services παρέχουμε ολοκληρωμένες υπηρεσίες υποστήριξης στον τομέα ESG και διασφαλίζουμε την ορθή εφαρμογή του πλαισίου και την προετοιμασία των πελατών μας για τις αυξημένες απαιτήσεις διαφάνειας.
Επικοινωνήστε με την ομάδα μας για να εξετάσουμε από κοινού τις ανάγκες της επιχείρησής σας και να σχεδιάσουμε την κατάλληλη στρατηγική συμμόρφωσης και βιωσιμότητας.